Coretan Hatiku

love-allah1Salamun ‘alaikum..

Aku merasa hairan hari ini ramai umat manusia berbicara tentang agama umpama “Burung Kakaktua”, sedangkan burung kakaktua itu tidak faham apa yang dikatakan, hanya mengikut apa yang orang ucapkan..Renung lah wahai saudaraku..

Aku merasa hairan mengapa manusia gemar melakukan maksiat dan beruat kezaliman sedangkan dimana ia berada disitu ada Allah, (Wa huwa ma’akum ainama kuntum, dimana kamu berada AKU berserta kamu), (La maujudun illallah, tiada sesutu yang ada melaikan AKU Allah). Renungilah….

Manusia yang sempurna tidak akan membanding-bandingkan seseorang yang lain dengan seorang lain-nya, membanding-bandingkan seseorang dengan seorang yang lain bererti anda membandingkan Dzat Allah, apakah Dzat Allah boleh di banding-bandingkan..? Boleh diukur..? Renungkanlah….

Aku amat hairan apabila manusia menolong seseorang apabila manusia itu berada dalam keadaan keselesaan lalu dikatakan padanya..kalau tak kerana aku kamu tidak akan dapat sepertimana sekarang, padahal ia mengetahui bahawa Allah lah yang memberi.

Manusia hari ini mengatakan aku selalu memberi makan kepada orang miskin sedangkan ia mengetahui bahawa Allah lah yang memberi makan, manusia hanya mampu menyediakan barang yang hendak di makan tetapi manusia tidak mampu memberi makan, Allah lah yang mampu memberi makan, kalau makanan itu diletakkan dihadapan orang untuk dimakan, tetapi jika Allah tidak memberinya rasa nak makan, maka ia tetap tidak dapat makan, rasa nak dan tidak itu milik Allah.

Aku merasa hairan hari ini umat manusia terlalu petah berbicara tentang kesalahan orang lain, sedangkan itu merupakan ada pada setiap manusia, aku juga merasa hairan mengapa manusia seringkali merasakan yang dirinya-lah yang melakukan sesuatu

Sehingga ia terlupa bahawa dia hanya menyaksikan, tidak ada satu tempat di anggota jasadnya itu yang mampu dia gerakkan, kecuali Dzat Allah, Dzat yang Maha tersedia dan sedia-ada

Bukankah Allah telah berfirman dalam al-qur’an yang berbunyi: “Bukankah telah datang satu waktu dari satu masa, sedang mereka itu tidak dapat disebut, iaitu setetes mani bercampur, kemudian kami hendak mengujinya dengan (perintah dan larangan), maka kerana itu kami jadikan dia mendengar dan melihat”

Kita hanya menyaksikan segala gerak dan laku kita ini Allah lah yang menggerakkan, (Kelakuan dalam solat), dan kita hanya mampu mendengar kalam Allah melalui kalam-kalam manusia, namun kita sedikit pun tidak mampu melakukan-nya, (bicara al-qur’an)

Bagaimana mungkin kita boleh merasakan yang kita-lah mampu melakukan itu dan ini..?

Pandanglah kepada-Nya sewaktu kamu didalam solat, sesuai dengan sabda baginda, (kamu solat seolah-olah kamu melihat Allah).

Renungan buat saudara dan saudariku dan diriku sendiri…..

Ada orang bertanya padaku, mengapa Allah jadikan syurga dan neraka..? Aku hanya menjawab ringkas, syurga untuk orang yang tidak menyalahgunakan Dzat Allah, neraka untuk orang yang menyalahgunakan Dzat Allah.

SYURGA: Ia menggunakan Dzat Allah dengan sebaik-baik-nya kearah kebaikan dan dakwah serta menyempurnakan sunnah Rasul S.A.W lalu mengabdikan dirinya pada Sang Khalik serta meurut kehendak Allah

NERAKA: Ia menyalahgunakan Dzat Allah kearah maksiat, kesyirikan dan kemuysrikan yang bertentangan dengan kehendak Allah

Sedang Allah itu Maha pemurah lagi Maha mengasihani, dengan itu Allah membiarkan hamba-Nya melakukan-nya sesuka hati, namun ingatlah akan ancaman Allah terhadap tiap-tiap diri anak Adam yang melakukan kezaliman, azab Allah itu amatlah pedih

Kita melakukan kebaikan dan Allah laksanakan melalui Dzat-Nya, kita lakukan kejahatan juga Allah laksanakan melalui Dzat-Nya, namun ingatlah akan ancaman Allah terhadap tiap-tiap jiwa yang melakukan kesalahan dan kezaliman…Renung lah

Jangan lupa tinggalkan komen

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: