Sebuah Pertanyaan

tn_sbia_eid_ul_fitr_2003Salamun ‘alaikum, disini saya ingin berkongsi sebuah pertanyaaan dari sahabat yang berasal KK Sabah mengenai imam, soalan-nya seperti dibawah ini:

As salam tuan,

Saya ingin bertanya tuan berkenaan solat berjamaah, ada pendapat dari seorang hamba Allah menyatakan tidak sah solat seseorang itu sekiranya kita tidak mengenali siapa Imam solat berjemaah itu ( cth solat Jumaat). Benarkah begitu tuan…mohon pencerahan dari tuan.Berbanyak terima kasih.

Saya Nurbit Gimpar dari KK,Sabah.

Dan jawapan saya berbunyi begini,

W,salam…jawapan saya amat mudah, andai kita sembahyang di tempat yang kita biasa kunjung contoh seperti kampong kita sendiri mungkin kita boleh mengenali-nya, tapi bagaimana pula jika kita keluar kawasan..? Contoh misal anda ke semenanjung, apakah jika anda tidak mengenali imam itu maka solat anda tidak sah..? Bagaimana pula jika anda ke Mekah..? Imam yang anda tak pernah kenali lalu anda solat menjadi makmum berimamkan-nya..? Mudah bukan..? Islam iu mudah, ia tidak membebankan umat-nya, yang penting imam kita ialah Allah S.W.T itu sendiri. Wallahu’alam..diharap dapat membantu, in sya Allah……

Jangan lupa tinggalkan komen

