Hakikat Dan Makrifat

Kiriman dari pembaca blog ini

Gambar Contoh

Gambar Contoh

Salam hormat dan sejahtera kpd umat Muhammad yg di kasihi, Selawat dan Salam kpd Junjungan besar Nabi Muhammad saw serta merabat dan sahabat Baginda yg jujur, ta’at lagi setia hingga ke akhir zaman.

Assalamu’alaikum Warohmatullahi Wabarkatuh…..
Alhamdulilah blog ini bagus sekali utk sama-sama berinteraksi antara umat Muhammad saw yg di kasihi supaya kita bener-bener menyembah Allah swt dgn sempurna.

“Awaludin Ma’arifatullah – Awal Agama mengenal Allah. Kenallah diri kamu dgn terang dan nyata, maka kenallah Tuhan mu……” Begitulah cogan kata yg sering di ungkapkan olih ahli-ahli rabbani yg begitu dalam dan tersirat pengertian dan maknanya dan hanya sedikit yg mengetahui tentang hal ilmu Haqiqat dan Ma’arifat. Ilmu ini tidak mengenal siapa diri kita, apa kah kita seorang Ulama’, Kiyai, orang kaya, orang miskin, tinggi intelektualnya atau tidak atau orang jalanan, penggemis dan atau penggamen dan sebagainya. Kenapa saya bilang begitu, kerna Allah swt tidak memandang perbuatan, akal dan fikiran engkau utk mendapatkan ilmu Haqiqat dan Ma’arifat, tetapi Allah swt memandang “HATI” engkau “IKHLAS” DEMI TUHAN..Olih itu setiap yg mau beriman kpd ku kata Allah swt, AKU akan uji imannya.

Ini bermakna ilmu seperti ini ibarat kata ” Senang di cari, tapi susah di dapat kecuali manusia yg bener-bener dan berusaha gigih utk mencari dan menggenal Allah swt sambil sentiasa berdoa TANPA menggenal putus asa dan tanpa menggenal lelah dan bersabar, tabah dan yakin kpdNYA bahwa suatu saat lambat atau cepat Allahswt TETAP akan memakbulkan permintaannya. Kalau tidak seseorang itu mendapatkannya di dunia, insyaallah akan sampai pada saat kematiannya. Begitulah kasih sayang Allah swt kpd hambaNYA hanya manusia itu yg tidak menyedari bahwa Allah swt itu sanggat kasih dan sayang kpd kita.

Memang bener, utk masuk ke ilmu Haqiqat dan Ma’arifat ini, mesti mencari guru yg “MURSYID” yg mana dia lah yg akan memimpin kita ke alam batin ia itu alam Ketuhanan dan alam ROH. Jika kita ke tempat guru Syari’at, kita tidak akan menemukannya. Ibarat kata..kalau kita sakit perut, kita akan berobat ke dokter perut, tapi jika kita ada penyakit kulit, kita akan pergi ke dokter kulit dan sebagainya. Utk mempelajari ilmu ini berhati-hati lah kerna takut mendatangkan tuduhan bida’ah atau fitnah sehingga yg menuduh itu akan mendapat dosa yg besar kerna menentang HAK RASUL yg tersirat.

Ilmu ini juga di panggil Ilmu Tauhid yg sebenar benarnya yg berdiri di alam batin manusia dan bukan Ilmu Tauhid yg di baca di kitab Tauhid. Ilmu kitab Tauhid yg di baca olih kita, tidak dapat menunjukan bahwa kita sudah menTAUHIDkan Allah swt di hadapan Allah swt, tetapi hanya sekedar pengetahuan tentang Allah swt. Ilmu Tauhid itu duduknya di “Alam Batin”.

Olih itu berhati-hati utk masuk ke alam batin ilmu Haqiqat dan Ma’arifat kerna ada ilmu asHaqiqat dan Ma’arifat yg “BATAL dan ada yg “SYOHIH”. Ingat.!!! Iblis/Syaitan pun ada ilmu Haqiqat dan Ma’arifat tetapi “BATAL” bahkan seakan akan sama dgn Ilmu Haqiqat dan Ma’arifat yg “SYOHIH”.

Sekian dulu, insyaallah kita akan bertemu kembali. Kpd penulis blog ini, tahniah sy ucapkan dan teruskan perjuangan DEMI UMAT MUHAMMAD SAW…

Wassalam…

Jangan lupa tinggalkan komen

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: